GAT Dossiernr: GD0030-2024
17 april 2024
Zaken vereenvoudigd afgedaan
Stichting Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten –
Nederlandlaan 234 – 2711 JH – Zoetermeer – KvK: 69709769 – st. geschil alternat thera NL63 INGB 0008108474 info@gatgeschillen.nl – Rijks erkend sinds 2017
gatgeschillen.nl
Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten
Vereenvoudigd afgedaan
Zaken worden geanonimiseerd gepubliceerd en geanalyseerd. Dit gebeurt op zodanige wijze dat deze niet tot personen herleidbaar zijn. De analyses van de uitspraken zijn ter bevordering van de jurisprudentie en hebben tot doel een eenduidige geschillenbeslechting te bevorderen.
Zaken worden door de GAT ook gepubliceerd op geschillendossier.nl
Analyse Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten
Analyse van de GAT betreffende dit dossier:
– Als therapeut is het verstandig alvorens de behandeling begint een verhuizing aan de cliënten door te geven.
– Coulance bij ontevredenheid kan een klachtentraject voorkomen.
Algemeen
Betreffende: ‘Klager’ – ‘Beklaagde’
Dossiernummer: GD0030-2024
Datum klacht ontvangen: 26 juli 2024
Datum afgedaan: 22 september 2024
Betrokkenen:
(1) ‘Klager’
(2) ‘Beklaagde’
(3) GAT-klachtenfunctionaris
Klacht
De klacht van ‘klager is als volgt samen te vatten:
“Ik verwijt ‘beklaagde’ dat ‘beklaagde’ mij niet heeft geïnformeerd over ‘beklaagdes’ verhuizing op korte termijn waardoor ‘beklaagdes’ praktijk ver buiten de voor mij acceptabele reisafstand komt te liggen. ‘Beklaagde’ benoemde ‘beklaagdes’ verhuizing pas helemaal aan het einde van het eerste gesprek (intake en 1e consult). Als ik dit van tevoren had geweten, had ik mijzelf niet bij ‘beklaagde’ aangemeld en/of was het niet gekomen tot een eerste afspraak. Aangezien ons contact hierdoor stopt, ben ik van mening dat ik voor niets in een intake heb geïnvesteerd (mentaal, in tijd en geld). Mijn vertrouwen is hierdoor geschaad. Ik voelde mij door ‘beklaagde’ bedonderd. Ik ben van mening dat ‘beklaagde’ mij tegemoet moet komen en heb uit coulance aangeboden om de helft van de rekening te betalen. ‘Beklaagde’ wil het intake tarief slechts omzetten naar een gesprekstarief. We hebben een aantal keren contact gehad via de e-mail. ‘Beklaagde’ geeft achteraf allerlei argumenten waarom ‘beklaagde’ mij van te voren niet heeft geïnformeerd over de verhuizing. M.i. zijn dit oneigenlijke argumenten die mij niet overtuigen van ‘beklaagdes’ gelijk. Tevens heeft ‘beklaagde’ achteraf benoemd dat er andere mogelijkheden zijn (bv een verkort traject), echter die bieden ‘beklaagde’ een oplossing maar mij niet. Ik ben daarnaast van mening dat ‘beklaagde’ mij deze mogelijkheden ook van tevoren had moeten voorleggen. ‘Beklaagde’ heeft mij de keuzemogelijkheid ontnomen en mij voor een voldongen feit gesteld. Ik blijf bij mijn standpunt dat ik slechts de helft van de rekening wil betalen. ‘Beklaagde heeft aangegeven een incassotraject te gaan starten. Hierop heb ik aangegeven de geschillencommissie aan te schrijven. Tevens heb ik aangegeven de rekening te betalen onder de uitdrukkelijke vermelding van protest. De reden dat ik de rekening voldoe is, ter voorkoming van een incassotraject (waardoor er allerlei extra en onnodige kosten ontstaan).”
Verder aangegeven door ‘klager’
‘Klager’ heeft nog verdere informatie verstrekt:
Is de ‘beklaagde’ een therapeut, docent of opleider?
”De ‘beklaagde’ is een therapeut.”
Bij welke organisatie is de beklaagde aangesloten?
”Collectief Alternatieve Therapeuten (CAT)”
Welk traject kiest de ‘klager’ momenteel? Via klachtenfunctionaris of direct naar commissie:
”Ik wil graag proberen tot een oplossing te komen met behulp van de GAT-klachtenfunctionaris.”
Indien van toepassing; de schade die de klager geleden heeft:
”Ja, ik heb financiële schade geleden door het geschil.”
Hoe kan deze (eventuele) schade worden aangetoond?
”Ik heb geïnvesteerd in een intake zonder dat er een vervolgtraject start. de reden van het niet starten van het vervolgtraject is de verhuizing van de praktijk naar een plaats die veel verder ligt dan voor mij qua reistijd acceptabel is. Tevens is mijn vertrouwen in ‘beklaagde’ geschaad doordat ‘beklaagde’ vooraf niet transparant is geweest over ‘beklaagdes’ verhuizing. Doordat mijn vertrouwen is geschaad wil ik niet meer met ‘beklaagde’ een vervolgtraject starten, als dat alsnog tot de mogelijkheden zou behoren.”
Een mogelijk oplossing voor het geschil zoals aangedragen door de ‘klager’:
”Een voor mij aanvaardbare oplossing is terugbetaling van de helft van de rekening door ‘beklaagd’e. De rekening bedraat 180 euro (95 intake + 85 gesprekstarief). Ik wil betalen 90 euro (helft van de oorspronkelijke rekening). ‘Beklaagde’ wil mij tegemoet komen door twee keer het gesprekstarief a 85 euro te rekenen. (170 euro). Ik heb inmiddels 170 euro betaald teneinde incassokosten te voorkomen.”
Zijn er stukken die de ‘klager wil aanleveren?
”Ja, ik wil ook stukken meesturen.”
Behandeling GAT-klachtenfunctionaris
De GAT-klachtenfunctionaris heeft de zaak op de volgende wijze vereenvoudigd afgedaan:
“Verhuizing van de praktijk na intake gesprek leidde tot onbegrip gezien volgens ‘klager’ de behandeling niet kan worden doorgezet door de nieuwe reistijd na verhuizing. ‘Klager’ wilt helft van de factuur betalen, ‘beklaagde’ komt hier niet aan tegemoet maar geeft wel een korting. ‘Klager’ is het hier niet mee eens. De ‘klager’ wil graag slechts de helft van de oorspronkelijke factuur betalen. De klacht is opgelost. Beide partijen gesproken en een en ander overgebracht. ‘Beklaagde’ heeft er voor gekozen ‘klager’ alsnog tegemoet te komen en heeft het gevraagde deel overgemaakt.”
Aldus bemiddeld op: 22 september 2024
Door:
De heer Ron Pieper (GAT-klachtenfunctionaris)