Ik heb een klacht, wat nu?
Volg het stappenplan
GAT adviseert u om uw onvrede of klacht over uw behandeling eerst met uw behandelaar te bespreken. Vaak lost dit het probleem op. Als er bijvoorbeeld sprake is van een misverstand kan een gesprek verheldering brengen. Komt u er samen toch niet uit of laat de situatie het niet toe het te bespreken? Volg dan onderstaand stappenplan. Ook vindt u op deze pagina informatie over de procedure en vindt u een formulier waarmee u direct een klacht kunt indienen.
Wat kan ik verwachten van de procedure?
In het GAT-geschillenreglement is de procedure van de GAT omschreven. Hier leest u echter wat meer over de klachtenprocedure zodat u eenvoudig wat kennis kunt opdoen hierover. Het is mogelijk dat de beklaagde therapeut een rechtsbijstandsverzekering heeft afgesloten en ervoor kiest een jurist of advocaat in te huren die de therapeut bijstaat gedurende dit proces. Als u een raadsman wilt inhuren die u bijstaat tijdens dit proces dan is dit ook mogelijk. Hiermee voorkomt u eventueel (een ervaring van) procedurele ongelijkheid. Deze kosten draagt u zelf, u bent hiervoor verzekerd of u kunt bij een laag inkomen hiervoor kosteloos terecht bij het Juridisch Loket. Dat is een initiatief van het ministerie van justitie en veiligheid. De klachtenfunctionaris gaat mogelijk bemiddelen tussen u en uw therapeut. De GAT-klachtenfunctionaris doet aan mediation en heeft tot doel om, indien mogelijk, samen tot een oplossing te komen. Het indienen van een klacht bij de commissie kost €50 klachtengeld, dat u terug ontvangt als u in het gelijk wordt gesteld. U kunt conform de Wkkgz aanvullend een schadeclaim indienen tot €25.000. Voor het indienen van een schadeclaim wordt geen aanvullend klachtengeld in rekening gebracht. Deze schadeclaim moet goed onderbouwd worden: welke schade heeft u precies geleden en hoe komt u tot deze berekening? De commissie zal een zitting organiseren waarbij u en de beklaagde therapeut aanwezig kunnen zijn. De klager en de beklaagde hebben dan de mogelijkheid om hun verhaal te doen. De geschillencommissie zal vervolgens een passende uitspraak doen. De uitspraak van de geschillencommissie (inclusief de eventuele toekenning van de schadeclaim) is bindend en kan in beginsel niet ook nog aan de civiele rechter worden voorgelegd. Dat wil zeggen dat de klager juridisch gebonden is zich aan de uitspraak van de commissie te houden. De klager en/of beklaagde kan er wel voor kiezen deze uitspraak aan de civiele rechter voor te leggen. Voor dat u uw klacht indient willen wij u er tenslotte nog op wijzen dat er alternatieve procedures zijn, zoals de gang naar de rechter. Wij adviseren hierover juridisch advies in te winnen indien u hier meer over te weten wilt komen.
Dien hieronder uw klacht in
Hieronder wordt gevraagd om contactgegevens en een klachtomschrijving door middel van een formulier. Vul onderstaand formulier naar waarheid en zo duidelijk mogelijk in. Nadat het formulier is ingevuld klik dan op de button 'indienen'. Indien het formulier succesvol is ingediend wordt u doorverwezen naar een pagina waarop dit wordt bevestigd. Lukt het invullen niet of heeft u hulp nodig bij het invullen van het klachtenformulier? Neem dan contact op met het secretariaat info@gatgeschillen.nl. De ambtelijk secretaris van de GAT zal u indien nodig ondersteunen bij het formuleren van uw klacht.